Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Thursday, July 23, 2009

Kes Teoh: Najib Terus Menipu Rakyat Malaysia


Pada mulanya kita sangkakan Dato’ Sri Najib Razak tunduk kepada desakan rakyat Malaysia yang mahukan keadilan dibuat kepada mendiang Teoh Beng Hock dengan mengadakan Suruhanjaya Diraja.

Malangnya rakyat Malaysia ditipu dengan helah Najib Razak itu. Jika diteliti pengumuman berkaitan terma-terma khusus yang digariskan oleh kabinetnya, Suruhanjaya tersebut hanyalah untuk mengkaji peraturan soal siasat yang digunapakai SPRM dan bukannya untuk menyiasat punca sebenar berlakunya kematian Teoh Beng Hock.

Penyiasatan untuk menentukan punca kematian diserahkan pula kepada seorang majistret dan siasatan pula dikendalikan pihak Kementerian Dalam Negeri serta Polis, ini tidak diwajar....

Kerajaan seharusnya sedar desakan daripada RAKYAT yang mahukan sebuah Suruhanjaya Diraja yang benar-benar bebas. Ketidakyakinan rakyat terhadap integriti serta kebebasan institusi Polis, SPRM dan KDN telah menjadi barah ketika ini.


Terdahulu...

PUTRAJAYA: Kabinet bersetuju menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk meneliti dan mengkaji peraturan berkaitan soal siasat yang diguna pakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi ketika Teoh Beng Hock disoal siasat, minggu lalu.

Pada masa sama, satu inkues yang diketuai seorang majistret akan dijalankan bagi menentukan punca kematian Teoh, yang mencetuskan kontroversi kerana mendiang ditemui mati di bangunan yang menempatkan pejabat SPRM Selangor beberapa jam selepas disoal siasat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata Kabinet pada mesyuaratnya semalam juga mengarahkan Kementerian Dalam Negeri serta polis menyelesaikan segera siasatan kes berkenaan dan laporannya akan diumumkan.

Suruhanjaya Diraja yang akan diwujudkan dengan terma khusus itu, bertujuan memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

0 comments: