Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Sunday, July 19, 2009

Pelbagai kecederaan punca kematian Teoh - CPO

Dari raut mukanya...tiada tanda-tanda yang menunjukkan beliau mati akibat terjun dari bangunan... tapi CPO kata beliau mati disebabkan kecederaan yang pelbagai selepas terjatuh dari bangunan tinggi... benarkah ???




1. Seluar koyak di bahagian ponggong. Camne leh koyak tang situ jer.
2. Kasut elok jer
3. Camne ada bata pecah dua. Satu ataih badan, satu ataih lantai. Herannya ngape pecah dua jer.
4. Takdepun kesan atau percikan darah pada muka atau atas lantai
5. Mayat tak bersepaipun sedangkan mendiang jatuh dari tingkat 14 ke tingkat 5.
6. Mayat ngam-ngam jatuh ikut bentuk tepi bidai.
7. Mayat ngam-ngam jatuh ikut bentuk tepi bidai.
8. Mayat ngam-ngam jatuh ikut bentuk tepi bidai. Pandai ngelak. Kalo kena betui-betui tang bidai ... - dango mamamat(from Greenboc)





Pelbagai kecederaan punca kematian Teoh - CPO

PETALING JAYA: Penemuan awal bedah siasat menunjukkan Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teoh Beng Hock mati disebabkan kecederaan yang pelbagai selepas terjatuh dari bangunan tinggi.

Sehubungan polis yang masih menyiasat punca kematiannya belum lagi menolak aspek khianat bulat-bulat.

Hasil siasatan awal diumumkan oleh Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar di Banting tengah hari semalam.

"Sekarang kita tahu bahawa kematiannya adalah kerana pelbagai kecederaan selepas jatuh dari tempat yang tinggi, kita hendak tahu mengapa dia jatuh," katanya lagi.

Oleh itu jelas beliau, buat masa sekarang pihaknya tidak mahu menyatakan sama ada wujud unsur khidnat ataupun sebaliknya.

"... tunggu untuk laporan lengkap pakar patologi," kata beliau lagi.

Dalama pada itu, kata beliau, dua ahli patologi, masing-masing seorang dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) dan Pusat Perubatan Universiti Malaya mengendalikan bedah siasat mayat Teoh, dan menjelaskan bahawa kerajaan Selangor diberi pilihan untuk mendapatkan ahli patologinya sendiri tetapi tiada yang datang.

"Laporan awal bedah siasat dari ahli patologi menunjukkan Teoh setakat ini tidak mengalami kecederaan luaran. Bagaimanapun, kami akan tunggu laporan penuh daripada ahli patologi terbabit beberapa hari lagi.

"Buat masa ini, kematian Teoh disebabkan 'pelbagai kecederaan akibat jatuh dari paras yang tinggi'," kata beliau dipetik Bernama.

Teoh, 30, ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam pada kirakira pukul 1.30 petang Khamis lepas setelah memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Teoh adalah seorang saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan kerajaan negeri melibatkan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Exco Selangor.

Khalid berkata, berdasarkan laporan awal bedah siasata itu, polis masih mengklasifikasikan kematian Teoh sebagai kematian mengejut.

"Ini hanya penemuan awal kami dan polis menyiasat kes ini secara menyeluruh daripada semua sudut," katanya sambil menjelaskan bahawa polis telah mengambil kenyataan dari 23 saksi termasuk 17 pegawai SPRM, tetapi tiada tangkapan dibuat.

Khalid berkata, polis juga menyiasat cara SPRM mengendalikan soal siasat dan turut mengambil rakaman kamera CCTV dari kawasan lif dan tempat letak kereta Plaza Masalam.

Beliau berkata, satu pasukan khas diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Datuk Hasnan Hassan akan mengendalikan siasatan kes kematian Teoh.

"Polis juga akan mengambil keterangan daripada rakan sekerja Teoh, anggota keluarga dan kawankawannya," kata Khalid dan memberitahu bahawa pejabat SPRM Selangor tidak mempunyai kamera CCTV. (mstar)

0 comments: