Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Thursday, April 16, 2009

Hakim SM Komathy Gugurkan Tuduhan Pendakwaan Kes Perarakan Hak Asasi

Hakim Mahkamah Sesyen, SM Komathy mengugurkan pertuduhan keatas 7 peguam dan aktivis daripada tuduhan menyertai perhimpunan haram di Jalan Tuanku Abdul Rahman pada Disember 2007.

Komathy berkata penguguran tuduhan berkenaan adalah kerana pihak pendakwa tidak terdapat bukti dari kes prima facie.

Mengulas mengenai pembebasan ini, Amer Hamzah Arshad menyambut baik keputusan yang dilakukan oleh hakim. Jelasnya keputusan yang dibuat adalah wajar dan adil serta menunjukan kebijaksanaan hakim yang menerima kebebasan bersuara dan hak asasi manusia.


“Keputusan yang dibuat oleh hakim adalah wajar dan adil dan menunjukan penerimaan mahkamah untuk mengiktiraf kebebasan bersuara dan hak asasi manusia,” katanya kepada Suara Keadilan di Mahkamah Jalan Duta hari ini.

Mereka yang ditahan pada himpunan berkenaan ialah Peguam R Sivarasa, Latheefa Koya, N Surendra, Eric Paulsen dan Amer Hamzah dan tiga orang peserta perarakan, Noor Aza Othman dan Ashraf Ali Raja.

Kesemua mereka ditahan pada 9 Disember ketika perarakan sempena Hari Hak Asasi Manusia pagi Ahad yang dikatakan tidak mendapat permit polis.

Peserta perarakan itu yang terdiri dari peguam, aktivis, penulis blog dan anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berarak bermula dari kompleks Beli-Belah Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman hingga ke Bangunan Majlis Peguam di Jalan Raja Laut.

Di Jalan Raja Laut, seorang peguam, Edmund Bon telah ditahan dan didakwa atas tuduhan menghalang kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas mereka.

Dari: Suarakeadilan

0 comments: