Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Monday, May 4, 2009

Zambry Vs Drs Khalil Idham Lim, Bomoh Dalam DUN

Drs. Khalil Idham Lim, Pengerusi BBC-PR negeri Perak terus mempertahankan kenyataannya berhubung tindakan Dr Zambry membenarkan Dewan Negeri dimasuki oleh "bomoh" untuk menjampi kerusi speaker.

Beliau juga telah memberi penjelasan dan penegasan sekali lagi bahawa beliau bukan orang yang mudah mengeluarkan kenyataan tanpa ada bukti dan alasan yanag kukuh.

"Oleh itu dalam persoalan ini saya mengulangi sekali lagi pendirian bahawa Dewan Negeri telah dimasuki oleh "Bomoh" dan saya mempersoalkan pihak yang bertanggung jawab kepada dewan negeri pada masa ini," kata Drs Khalil Idham.

Beliau tidak berhajat menyeret mufti dalam isu ini namun jika di waktu kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang, Mufti didapati sangat cepat mengeluarkan pandangan, dan adalah wajar Mufti memberi respon yang segera juga dalam hal terbabit.

Semalam dilaporkan Zambry telah membuat satu laporan polis berhubung kenyataan Idham itu. Drs Khalil turut mengaitkan isu provokasi dan gangguan pihak tidak bertanggungjawab terhadap Adun-Adun Pakatan Rakyat menjelang Sidang Dun 7 Mei ini.


Berikut adalah antara petikan kenyataan Idham di dalam blognya baru-baru ini :- Cina Islam

1.Membantah tindakan semacam "provokasi" untuk menakut-nakutkan ADUN Pakatan Rakyat sebelum Sidang DUN pada 7 Mei depan.

2.Mempersoalkan apakah tujuan rumah ADUN berkenaan dilawati secara tidak diundang dan apakah tujuan gambar dan kehadiran ramai polis.

3. Kami akan sentiasa mematuhi undang-undang yang sedia ada dan sanggup berkerjasama dengan pihak keselamatan tetapi bukan dengan cara "tidak diundang" dan kami tidak tahu menahu dengan kehadiran mereka kalau tidak dimaklum oleh keluarga dan jiran.

4. Apakah kesalahan dan tindakan melanggar undang-undang yang telah dilakukan oleh ADUN Berkenaan ?

5. Pada kesempatan ini saya mempersoalkan tindangan Zambry dan BN membenarkan Dewan Negeri dimasuki oleh "bomoh" untuk menjampi kerusi speaker. Oleh itu saya mendesak Mufti Kerajaan Negeri Perak untuk mengeluarkan fatwa mengenai perkara tersebut

0 comments: