Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Saturday, August 1, 2009

Haram Letak Kalung Bunga Di Tugu Peringatan


Mengikut Seksyen 31(1) dan seksyen 32, Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989, Selangor, Mufti bagi Negeri Selangor atas perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan dan selepas berbincang dengan Jawatankuasa Perunding Hukum Syara’ membuat fatwa bahawa amalan seperti bertafakur dengan menundukan kepala, dan meletakkan kalungan bunga yang dilakukan di hadapan tugu dalam upacara menyambut Hari Pahlawan adalah bercanggah dengan Islam.

Fatwa tersebut diwartakan oleh Mufti Negeri Selangor, Dato' Haji Ishak Haji Baharom pada 21hb Ogos 1995.

Semalam dengan jelas perbuatan mereka membuktikan kepada kita mereka tidak bersungguh-sungguh mengamalkan Hukum Islam yang sebenarnya.......tetapi masih mahu mengaku Islam... Fikirkan azab dari Allah swt...

terdahulu...

KUALA LUMPUR, 31 Julai (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat menghadiri istiadat meletak kalungan bunga sempena sambutan Hari Pahlawan 2009 di Tugu Peringatan Negara di sini.

Turut meletak kalungan bunga dalam istiadat pagi ini ialah Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Abdul Aziz Zainal, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, Panglima Tentera Darat Jen Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin, Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar dan Panglima Tentera Udara Jen Tan Sri Azizan Ariffin.

Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia Senator Datuk Muhammad Abdul Ghani turut meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara.

0 comments: