Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Wednesday, October 8, 2008

Kes Liwat DS Anwar Ibrahim 8Oktober 2008 - Keputusan Bantahan Pindah Kes

Terkini:
Status permohonan sama ada kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi terus menjadi tanda tanya dengan Mahkamah Sesyen sebentar tadi menangguhkan sidangnya sehingga esok 9 Oktober 2008.

Perkara itu diputuskan oleh Hakim Mahkamah Sesyen S.M. Komathy Suppiah apabila ketua pasukan peguam Anwar, Sulaiman Abdullah meminta masa sehingga petang ini untuk meneruskan penghujahan beliau.

Bagaimanapun hakim tersebut memaklumkan bahawa ia akan didengar pukul 10 pagi esok kerana beliau mempunyai kes lain untuk didengar petang ini.




[mstar]Mahkamah Sesyen pagi ini mendengar sambungan hujahan terhadap kesahihan sijil pemindahan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Mahkamah Tinggi yang ditandatangani Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Anwar tiba kira-kira pukul 10.45 pagi tadi dengan ditemani isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Berbanding semalam, ruang mahkamah hari ini penuh sesak dengan kehadiran wakil media dan para penyokong Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Mahkamah mula bersidang pada jam 11.15 pagi.

Kurangnya sokongan daripada penyokong-penyokong PKR di mahkamah semalam bukannya menandakan kekurangan sokongan terhadap DS Anwar tetapi penyokong-penyokong beliau menjangkakan Hakim Sesyen, Komathy Suppiah hanya membuat keputusan berhubung perkara teknikal.

''Kami sangka hakim akan memberi keputusannya dan menetapkan tarikh baru," kata DS Anwar.

Semalam DS Anwar ada juga mengulas tentang prosiding kes, beliau berkata, pihak pendakwaan cuba menyusahkan mahkamah dan enggan mengiktiraf kemampuan serta keupayaan Hakim Komathy daripada mendengar kes itu, malah berkeras mahu memindahkan perbicaraan ke Mahkamah Tinggi yang didakwa Anwar, hakimnya boleh ''dipilih-pilih.''


0 comments: