Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Thursday, October 23, 2008

Sidang Media DS Anwar Hari Ini 23 Oktober 2008


Lintas Langsung Sidang media Datuk Seri Anwar 23 Oktober 2008

Masa: 12.00pm ~ 12.30pm



Ambil alih kerajaan bukan lagi keutamaan, DS Anwar fokus ekonomi

Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mahu lagi bercakap mengenai perancangan untuk mengambil alih kerajaan buat masa terdekat, tetapi memberi lebih tumpuan kepada isu-isu bersangkutan dengan ekonomi negara.

"Cukuplah mengenai perkara itu, kita akan fokuskan kepada pembangunan ekonomi," katanya dalam sidang media selepas taklimat mengenai Bajet Pakatan Rakyat 2009.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan media mengenai perkembangan terbaru berkaitan rancangannya untuk mengambil alih kerajaan.

DS Anwar Ibrahim dengan berhemah tetapi tegas mengupas secara terperinci dan menyeluruh tentang kepincangan dan defisit belanjawan negara yang wujud dalam kerajaan yang menerajui pemerintahan masakini. Betapa banyak kelemahan yang terdapat di dalam pengurusan dan pentadbiran kerajaan. Soal-soal kesihatan, pelajaran dan pendidikan, pembaziran kewangan, pertahanan negara, moral dan beberapa lagi isu yang berbangkit.

Apa yang di lihat oleh beliau ialah pembentangan belanjawan negara perlu suatu penyemakan semula oleh Menteri Kewangan khusus tentang pembelian kapal selam ’scorpene’, kos pembelian ‘Eurocopter’ yang ‘ambiguous’ yang begitu mahal; RM0.387 bilion lebih tinggi dari dari peruntukan asal RM1.93 bilion oleh kerajaan Malaysia. Tidak kurang komen yang di tegur dengan perihal rasuah yang menjadi-jadi di kalangan para pemimpin dan rakyat Malaysia.

Anwar juga menempelak agihan kekayaan negara yang banyak di monopoli oleh kroni-kroni yang rapat dengan kepimpina negara; khusus nanti dana sebanyak RM5 bilion yang bakal di masukan ke dalam kantung syarikat milik kerajaan (GLC) sebagai penyelamat kepada beberapa syarikat pelaburan yang dalam kesulitan atau “nyawa-nyawa ikan” dan sedang dalam ’sufocation’ atau berada dalam kesesakan nafas.

Sidang media yang diadakan di lobi parlimen itu turut di sertai bersama oleh Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Tumpat, Kamarudin Jaafar.


Teks Penuh akan dikeluarkan sebentar lagi ...

0 comments: