Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Saturday, November 22, 2008

malaysiakini ~ Ugut Rakyat tak mahu turun harga Petrol

Najib kata Kerajaan BN akan kaji terlebih dahulu kewajaran untuk turunkan lagi harga petrol dan diesel ketika harga minyak mentah di pasaran dunia merudum sehingga di bawah paras AS$50 (RM175) setong minggu ini.


Ini lah sikap Kerajaan BN...
Bila turun kena kaji...
bila naik terus buat keputusan tanpa kajian...


Najib kata, "pengurangan mendadak harga petrol dan diesel yang dilakukan ketika harga minyak tidak stabil boleh memberi kesan negatif kepada ekonomi dan konsumer jika dilakukan secara tidak berhati-hati."


Memang benar jika harga petrol turun ada kesan negatif kepada ekonomi....tapi bukan ekonomi rakyat... Ianya ekonomi Najib dan kroni dialah....dasar lanun..


Berikut pula kata-kata manis Bakal Perdana Menteri mengugut rakyat....

"Saya tidak fikir harga minyak yang rendah itu akan terus berada di paras ini. Ada kemungkinan dalam masa terdekat harga minyak akan naik. Kalau kita kurangkan harga petrol dan diesel terlalu cepat, apakah ini bererti bila harga naik nanti kita perlu naikkan harga kepada pengguna. Ini satu aspek yang perlu diambil kira,"

Oleh itu kesimpulannya ...

Tolak Kerajaan BN...

Kerajaan BN tidak memihak kepada RAKYAT.



Harga minyak di pasaran dunia merudum kepada AS$50 setong daripada paras tertinggi AS$147 setong pada bulan Jun lalu. Ia merupakan harga yang terendah dalam tempoh tiga tahun.

Kerajaan telah menaikkan harga petrol dan diesel masing-masing kepada RM2.70 dan RM2.58 seliter pada bulan Jun tetapi kemudian apabila harga minyak mula menurun, kerajaan secara berperingkat-peringkat menyemak harga runcit petrol dan diesel setiap dua minggu sekali.

Pada I November lalu, kerajaan menurunkan harga petrol dan diesel masing-masing kepada RM2.15 seliter dan RM2.05 seliter, sebelum menurunkannya lagi pada 18 November lalu kepada RM2.00 dan RM1.90 seliter.

0 comments: