Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Rakyat Sarawak : Undi Pakatan Rakyat

Wednesday, September 10, 2008

Perkembangkan Terkini Kes Liwat DS Anwar Ibrahim di Mahkamah Sesyen Jln Duta




Kes DS Anwar di tangguh kepada 24 September 2008

Laporan lintas langsung.

Polis sudah memulakan sekatan di beberapa jalan masuk ke Mahkamah Seksyen Jalan Duta sejak dari pukul 6.30pagi hari ini berikutan sebutan kes liwat DS Anwar Ibrahim.

Mereka yang ingin masuk ke bilik mahkamah di tingkat 4 perlulah melapor diri terlebih dahulu dan akan diberi pas khas setiap seorang. Selain itu kawalan ketat akan dilakukan diluar bangunan mahkamah untuk mengawal pengikut dan penyokong-penyokong DS Anwar Ibrahim.

Buat masa ini hanya seorang pemberita bagi setiap agensi media dibenarkan memasuki ruang mahkamah.

Tujuh trak FRU (Federal Reserve Unit)dan polis trafik kelihatan sejak dari pagi lagi.

9.20 pagi DS Anwar keluar dari kawasan Bukit Segambut menuju ke Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

9.25 pagi DS Anwar tiba di mahkamah dengan kawalan yang sangat ketat disediakan oleh pihak keselamatan.DS Anwar tiba dengan diiringi oleh peguamnya, Sankara Nair; isterinya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang juga presiden PKR serta dua orang anaknya Nurul Izzah dan Nurul Hanna.

9.31 pagi DS Anwar serta ahli keluarga dan peguam menuju masuk ke kamar mahkamah Seksyen Jenayah 1.

10.16 pagi - Pihak pendakwa memohon untuk kes dipindahkan ke mahkamah tinggi.Walaubagaimanapun pihak peguambela yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah membantah permohonan berkenaan


10.30 pagi - Hakim SM Komathy menangguhkan sidang mahkamah kepada 24 September ini bagi memberi masa kepada barisan peguam Anwar Ibrahim untuk menyediakan hujah-hujah bagi membantah permohonan pihak pendakwa bagi memindahkan kes dakwaan liwat terhadap Anwar di Mahkamah Tinggi.



Anwar, 61, dituduh melakukan perbuatan itu terhadap Mohamad Saiful, 23, pada antara 3.01 petang dan 4.30 petang 23 Jun 2008 di unit 1151 Desa Damansara Condominium, No 99, Jalan Setiakasih Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat.

Anwar dibebaskan atas bon peribadi RM20,000.

0 comments: